آزمون: در ایران همه کی روش را دوست دارند، جز یک تیم!

مهاجم ملی پوش تیم زنیت سن پترزبورگ روسیه این روزها بهترین دوران حرفه ای خود را در فوتبال اروپا سپری می کند. او گفت و گویی جذاب در روسیه داشته و درباره مسائل مختلفی صحبت کرده است.

به گزارش ورزش سه، سردار آزمون با دو گلی که چند روز پیش مقابل کریلیا به ثمر رساند، علاوه بر تثبیت صدرنشینی زنیت در لیگ روسیه، خودش هم به رتبه نخست جدول گلزنان این لیگ رسید. مهاجم نوک تیم ملی ایران حالا از نظر فرم یکی از بهترین بازیکنان آسیایی شاغل در اروپا است و بی تردید بهترین نقل و انتقال زمستانی لیگ روسیه در این فصل به شمار می آید. رسانه های روسی هم توجه بسیاری به عملکرد خیره کننده او داشته اند. از همین رو برنامه تلویزیونی Raw Take با او مصاحبه ای جالب و مفصل داشته است. در این گفت و گو آزمون درباره زنیت، تیم ملی ایران، کارلوس کی روش، سیل گلستان و انواع مسائل فنی و حاشیه ای صحبت کرده که در اینجا می خوانید:

– امروز مسی ایرانی اینجاست. البته می دانم که خود او از این لقب خوشش نمی آید.

بله، زلاتان ایرانی.

– تو تا به اینجا در زنیت آماری بهتر از کل فصل قبل در روبین کازان داری.

وقتی گل میزنی مزد زحماتت را می گیری و این بهترین حس در فوتبال است. خیلی چیزها مثل نقاط قوت و ضعف را می توانی یاد بگیری

– سماک در زنیت چه جادویی با تو کرد که خیلی زود شروع به گلزنی های زیاد کردی؟

تیم با تیم فرق می کند. زنیت خیلی تهاجمی بازی می کند و مهاجم به چشم می آید. سرگئی سماک هم به همه بازیکنان از دروازه بان تا مهاجم کمک می کند. چیزی که از ما می خواهد، این است که گل بزنیم و پاس گل بدهیم و چیزهای دیگر. این را در تمرین نشان می دهد که تهاجمی بازی می کند و این به نظر من نقطه قوت او است.

– تو به تیم هایی از اسپانیا، انگلیس و ایتالیا هم لینک شده بودی ولی زنیت را انتخاب کردی.

برای یک بازیکن خیلی سخت است که همه درباره اش حرف بزنند. مثلا بگویند سردار از انگلیس و اسپانیا پیشنهاد دارد، چه به دروغ چه راست. این حریم خصوصی فرد است. به نظر من اتفاقات بین من و باشگاه هایی که با من مذاکره کردند، یک مسئله شخصی بود. فکر هم نمی کنم کسی فهمیده باشد. عده ای الکی می نویسند و این اذیت کننده است چون دوست ندارم به حریم شخصی ام وارد شوند. همه بچه ها دارند به من کمک می کنند و همه این کمک ها باعث شد من بهترین بازیکن ماه شوم. خیلی حس خوبی است نه فقط برای من. این جایزه تقدیم به همه بازیکنان.

– از قهرمانی صحبت نمی کنیم، ولی حتما فصل بعد در لیگ قهرمانان هستی.

صد درصد چمپیونزلیگ بهترین مسابقات دنیا است و آرزوی هر بازیکنی است که در این تورنمنت بازی کند. حتی برای رونالدو هم اینطور است. او هم وقتی برنده چمپیونزلیگ می شود، خیلی خوشحال است. این بازی ها سطح بالایی در فوتبال است و کل مردم نگاه می کنند. امیدوارم دوباره در چمپیونزلیگ بازی کنم و بتوانم خودم را نشان دهم.

– با روستوف در لیگ قهرمانان حضور داشتی و مقابل بایرن هم گل زدی. این اتفاق به عنوان یک بازیکن جوان چه حسی برایت داشت؟

احساس خیلی خوبی بود. من تا وقتی زیر نظر قربان بردی اف بودم، هر گلی در لیگ روسیه و چمپیونزلیگ می زدم، نباید مغرور می شدم چون در این صورت قطعا نمی توانستم به راهم ادامه بدهم و سریع افت می کردم. به خاطر همین یک روز خوشحال بودم و فردا کاملا گل به خاطره ها پیوسته بود.

– وقتی به یک تیم بزرگ گل می زنی، حس می کنی دنیا زیر پاهایت است؟

نه، من هیچوقت اینطور فکر نکردم. این فوتبال است و تو یک روز می توانی به بهترین تیم گل بزنی و یک روز به بدترین تیم. مهم این است که وقتی گل می زنی، مزد زحمت خودت را می گیری. اینطور نیست که بگویم دنیا زیر پای من است و از همه بالاترم.

– در چمپیونزلیگ دوست داری به کدام تیم گل بزنی؟

در چمپیونزلیگ به هر تیمی گل بزنم، قطعا خیلی احساسی خواهد بود و به خاطره های خوب فوتبالی ام می پیوندد و در آینده برای فرزندانم تعریف می کنم.

– مثلا به رئال و مقابل سرخیو راموس گل بزنی

هرچه خدا بخواهد. من همه تلاشم را می کنم.

– آیا مدافعانی هستند که از تقابل با آنها نگران باشی یا فکر کنی مصاف با آنها سخت است؟

هرچقدر تیم قوی تر باشد، مدافعان خیلی بهتری دارد و انگیزه و عطش گلزنی ات مقابل آن بیشتر خواهد بود. طبیعتا در این موقعیت، یک بازیکن می خواهد هم به تیم حریف و هم به کل دنیا خودش را نشان دهد.

– حالا می خواهم از فوتبال ملی با تو صحبت کنم. تو فصل وحشتناکی داشته ای. اول جام جهانی، بعد لیگ روسیه، سپس جام ملتها که به نیمه نهایی رفتید و حالا دوباره لیگ روسیه و گلزنی های فوق العاده ات. تو از نظر فیزیکی خسته نیستی؟

درست است، امسال واقعا برایم سخت بود. چون یک بازیکن وقتی پنج، شش ماه بازی می کند، به یک ریکاوری خیلی خوب نیاز دارد. باید ماهیچه ها دوباره تازه و آماده شوند تا دوباره در اردوها با انگیزه کار کند و نیم فصل دوم را شروع کند. ولی برای من اینطور نبود. وقتی لیگ تمام شد، مستقیم به جام ملتهای آسیا رفتیم و پس از آن هم سه چهار روز استراحت کردیم و دوباره به نیم فصل دوم لیگ برگشتیم. لیگ اروپا هم بود. صد درصد در بازی های اول عطش بازیکن بالا می رود چون تیم جدید است و می خواهد خودش را به هواداران و تیم نشان دهد. با مبلغ قراردادی که تو می آیی، می خواهی نشان دهی که ارزش آن پول را داشته ای. در فوتبال باید حرفه ای فکر کنیم. من خیلی دوست دارم فوتبال بازی کنم و الان تنها چیزی که در فکرم هست، قهرمانی زنیت است.

– به جام جهانی برگردیم. گروه ایران خیلی سخت بود، با حضور اسپانیا و پرتغال. شما خیلی خوب شروع کردید و من فکر می کردم ایران به کسب نتیجه مقابل اسپانیا نزدیک است. با حضور ایرانی ها حمایت خوبی هم داشتید. . چه چیزی در جام جهانی اشتباه پیش رفت؟

ما بازی های دوستانه کم و واقعا ضعیفی داشتیم. با تیم های درجه دو آسیا بازی می کردیم. وقتی به جام جهانی می روی، باید بازی های تدارکاتی خیلی خوبی برگزار کنی. مثل ژاپن، کره جنوبی و بقیه تیم ها که با بهترین حریفان بازی می کنند. این اعتماد به نفس را بالا می برد ولی ما نتوانستیم انجام دهیم و اردوهای خوبی را سپری نکردیم به خاطر مشکلات مالی و تحریم بودن ایران. خیلی اذیت شدیم. می توانستیم خودمان را درک کنیم و اینکه مهم ترین تورنمنت عمرمان است. اسپانیا، پرتغال و مراکش در هر صورت سطحشان خیلی بالا است و بهترین های دنیا در آن ها بازی می کنند. مهم ترین عامل، نداشتن اردوهای خوب بود.

– وقتی در کازان همدیگر را ملاقات کردیم، خیلی به خاطر نتیجه ناراحت بودی. اما بعد از جام جهانی تو از تیم ملی ایران رفتی. جالب این است که مردمی از ایران برای من می نوشتند (می دانستند من تو را می شناسم) که به سردار بگو دوستش داریم. آنها حتی ویدیویی در حمایت از تو درست کردند. من از آنها پرسیدم چرا این اتفاقات افتاد؟ آنها گفتند که بسیاری افراد در ایران تصمیم گرفتند که تو تسلیم شوی. که تو ضعیف هستی. آنها اشتباه می کردند، مگر نه؟

من هیچ موقع نمی بازم. اینکه فکر کرده اند من به خاطر هواداران خداحافظی کرده ام، اصلا درست نیست. ما دو نوع هوادار داریم. یک دسته قدر تو را می دانند و دسته ای نه. من به عنوان فوتبالیست باید درک کنم که یک روز مورد انتقاد قرار می گیرم و یک روز مرا بالا می برند. من الان 24 سال دارم. در این سن، جزو 5 گلزن برتر تاریخ ایران هستم و همه چیز را با آمار می توانم نشان دهم. ولی به جای اینکه به خانواده من فحاشی کنند، بیایند رودررو به من بگویند که تو فلان و فلان هستی. در اینستاگرام من می آیند. همه را هم می دانم از طرف چه کسی آمد و چه اتفاقات عجیبی قبلش افتاد. فقط هواداران یک تیم به من فحش دادند و من هم آن را درک می کنم. چون پدرم راجع به تیمشان و مربی اش انتقاد کرده بود. پدر من یک پسر دارد و هیچ پدری دوست ندارد که پسرش الکی مورد انتقاد قرار بگیرد. نه تنها پدر من، که همه پدرها اینطور هستند. شما یک پدر را نشان دهید که دوست دارد از پسرش انتقاد شود و بایستد نگاه کند. من هم پدرم را درک می کنم. دستش درد نکند که پشت سر من ایستاد و من توانستم در آسیا خودم را نشان دهم. در جام جهانی اگر 24 ساعت هم بازی می کردم، نمی توانستم گل بزنم چون تیم خیلی دفاعی بازی می کرد و مجبور بودیم. به همین دلیل کار من سخت بود و بین بهترین مدافعان دنیا تنها بودم. ولی ماجرا این است که اینستاگرام در ایران بد جا افتاده است و این خیلی آدم را اذیت می کند. همه نوع هوادار داریم. فحش می دهند، تعریف می کنند و… من این را همیشه می گویم. من مردانه به دنیا آمدم و مردانه باید زندگی کنم. اگر بخواهم پشت سر این و آن حرف بزنم، مرد نیستم. من باید بدانم در این دنیا برای خودم و خانواده ام چه کار کرده ام. اگر حال پدر و مادرم همیشه خوب باشد، من همیشه در روی همه می ایستم. هرگز نمی بازم. اگر حال خانواده ام خوب نباشد، نمی توانم حرف بزنم ولی اگر خوب باشند، به هیچکس باج نمی دهم. نه تنها من، همه بازیکنان همین هستند.

– حرف های زیبایی بود و کاملا با تو موافقم. نه تنها به تیم برگشتی، بلکه کارهای مهمی هم انجام دادی. به تیم ملی برگردیم، به کارلوس کی روش. یک مربی عالی که در انگلیس به خاطر کار در منچستر شناخته شده. وقتی از ایران رفت، می توانم بگویم که ناراحت بودی. این در پست های اینستاگرامی ات حس می شد. آیا این یک فقدان بزرگ برای تو بود؟

صد درصد. چون او یک نسل جوان را در تیم ملی راه انداخت و از آن نسل می توانم بگویم من، علیرضا جهانبخش، میلاد محمدی، سعید عزت اللهی، علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، مهدی طارمی و خیلی ها آمدند و نسل جوانی آوردند. این یک خدمت بزرگی بود که برای تیم ملی ایران انجام داد. ولی مربیان قبلی اینطور نبودند. به همین دلیل از او ممنونم و آرزو می کنم بهترین نتایج را با کلمبیا بگیرد. مردم ایران همیشه او را دوست دارند و خواهند داشت، به جز یک تیم. انشاالله که همیشه بهترین باشد.

– شما وارد جام ملتهای آسیا شدید و تیم ایران یکی از شانس های قدرتمند کسب این جام محسوب می شد. اما این اتفاق نیافتاد. به ژاپن باختید و پس از آن کی روش از ایران رفت. الان وضعیت تیم ملی چطور است؟ ناامید و ضربه خورده است یا هدف جدیدی را دنبال می کند؟

در تیم ملی بازیکنان حرفه ای زیادی داریم و خیلی حرفه ای رفتار می کنند. قطعا وقتی تیم می بازد ناراحت می شویم ولی اخلاق ها متفاوت است. یکی یک سال ناراحت است و یکی فردا فراموش می کند. مثلا الیور کان، به گفته سرگئی ریژیکوف، وقتی می باخت زود فراموش می کرد چون تلاش خود را کرده بود و به بازی های آینده فکر می کرد. ما هم همینطور هستیم. قطعا از باخت به ژاپن خیلی ناراحت هستیم ولی حتما در بازی های آینده با قدرت زیادی وارد زمین می شویم تا بتوانیم هواداران واقعی ایران را خوشحال کنیم.

– در تعطیلات اخیر بازی های باشگاهی، تو به ایران رفتی تا مردم سیل زده گلستان را کمک کنی. از نظر احساسی این برای تو چطور بود؟ اینکه به آنجا رفتی، برگشتی و دوباره خیلی زود شروع به بازی کردی.

وقتی آمدم، فردای آن روز سیل آمد و خیلی از هموطنان من خانه هایشان را از دست دادند. خیلی ها جان خود را از دست دادند. مردم زندگی شان را باختند و این خیلی بد بود. وظیفه من بود که به مردم کمک کنم مخصوصا ترکمن صحرا که همیشه پشت سر من بوده اند و من همه کار برایشان می کنم. چون ترکمن صحرا در قلب من جا دارد. از کاری که کردم، اصلا پشیمان نیستم و همیشه پشت سرشان هستم. وقتی اینجا آمدم، دو روز نمی توانستم تمرین کنم و بعد به مرور درست شد.

– وقتی تو برگشتی به سماک گفتم که آیا سردار در شرایط خوبی قرار دارد؟ او به من گفت سردار همیشه در مسیر درست است. تو به زمین رفتی و دو گل زدی. گلهایی که بعد به قربانیان حادثه سیل تقدیم کرد.

بله، خودم خیلی دوست داشتم گل بزنم و گل اول را به مردم گلستان تقدیم کردم. گل دوم را هم به کسی تقدیم کردم که در زندگی شخصی ام هست و به او قول داده بودم. من یک بازیکن حرفه ای هستم. هدف اصلی ام فوتبال است. من باید اینجا خوب کار کنم تا نان حلال به خانواده ام بدهم.

– میلیون ها نفر در ایران تو را می شناسند. در دنیا نمی دانند که ایرانی ها چقدر دیوانه وار عاشق فوتبال هستند. بیش از چهل میلیون نفر بازی ها را می بینند و بیش از پنجاه میلیون نفر هوادار باشگاه ها هستند. آیا برای تو سخت است که با این نوع از محبوبیت کنار بیایی در حالی که تقریبا هر کسی در ایران تو را می شناسد؟

در ایران خیلی فوتبال را دوست دارند. درست است در جام جهانی فحش هست، ولی فحش ها فقط در اینستاگرام است. خیلی به من لطف دارند و این انگیزه خیلی زیادی می دهد. افراد در ایران فهم فوتبالشان خیلی بالا است. دیدار با آنها بد نیست و اتفاقا خیلی روحیه انگیز است.

– علی دایی برای خودش در ایران مجسمه ندارد. تو شاید یک روز داشته باشی.

الان خنده دار به نظر می آید ولی واقعا ناراحت کننده است. چون بهترین گلزن دنیا که هیچکس تا حالا نتوانسته رکوردش را بزند، کاری برایش نکرده اند. این موضوع خیلی ناراحت کننده است و برای من مهم نیست که برای من کاری نکنند. وقتی برای او نکرده اند، برای من هم نمی کنند چون سطح او بالاتر از من بوده است.

– آیا علی دایی الگوی تو بوده است؟

بله. در بازیکنان خارجی همیشه گفته ام که زلاتان الگوی من بوده و در ایران هم علی دایی. جنگیدن علی دایی و نباختن های او را خیلی دوست دارم.

– فکر می کنی کسی بتواند به دستاورد های او برسد؟ یک دستاورد دیوانه کننده. بیشترین تعداد گل زده در تاریخ بازی های ملی. ممکن است تو بتوانی؟

نه، خیلی زیاد زده. 109 تا گل زده که واقعا زیاد است و حقش هم بوده است. زحمت و سختی زیاد کشیده و خوب کار کرده که خدا به او این پاسخ را داده است.

– آخرین سوال. من همیشه برنامه را با این تمام می کنم. از تو پیش بینی می خواهم. به نظرت چه تیمی قهرمان چمپیونزلیگ خواهد شد؟

لیورپول. فقط به خاطر تو. (با خنده) الان واقعا دوست دارم لیورپول ببرد چون می دانم تو یک طرفدار دو آتشه هستی و امیدوارم که لیورپول ببرد.

– یادم می آید که تو عکسی با یورگن کلوپ را پست کردی و نوشتی که او بهترین است. درست است؟

بله صد درصد. لیورپول از این رو به آن رو شده است. الان طوری شده که تو از روسیه به انگلیس می روی تا شعار معروف (You will never walk alone) را بخوانی.

– من امیدوارم یک روز، زمانی که تو با زنیت همه چیز را بردی، تو را در حال بردن همه چیز با لیورپول ببینم. تو فکر می کنی کدام تیم قهرمان انگلیس می شود؟

فکر می کنم لیورپول.

– و در پایان. فکر می کنی چه تیمی قهرمان بوندس لیگا می شود؟ علی دایی در آلمان بازی کرده است. بایرن یا دورتموند؟

بایرن مونیخ.

varzesh3.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.