استقلال به دنبال سپیده در گرگ و میش

نها دو روز تا بازی هفته اول باقی مانده اما هنوز تکلیف فهرست بازیکنان استقلال مشخص نشده تا جایی که واکنش سرمربی المانی را نیز در پی داشته است.

به گزارش “ورزش سه”، طبق برنامه استقلال روز جمعه در اولین بازی فصل باید به مصاف پیکان برود، جدالی دشوار که برای وینفرد شفر و شاگردانش چالشی بزرگ خواهد بود به خصوص با شرایطی که این تیم در یکی دو ماه گذشته با آن درگیر بود و هنوز هم به آرامش نرسیده است.

تیمی که در روزهای پایانی فصل همه طرفدارانش را برای رسیدن به افتخاری بزرگ در آسیا امیدوار کرده بود حالا برخلاف تمام پیش بینی ها چنان از هم پاشیده که برای چیدن ترکیب اصلی با مشکل مواجه است چه برسد به این که روی نیمکت ذخیره های خود مهره های جانشین داشته باشد.

شاید به همین خاطر بود وینفرد شفر طی هفته های گذشته بارها به سهل انگاری و تعلل باشگاه در جذب نفرات مد نظر اعتراض کرد و در آخرین صحبت هم مدعی شد مجبور است با تیم امید باشگاه وارد لیگ هجدهم شود. ادعایی که با نگاه به فهرست نفرات این تیم در فاصله 48 ساعت تا آغاز فصل زیاد غیرمنطقی به نظر نمی رسد چون سران باشگاه در هیچ کدام از پروسه های نقل و انتقالاتی خود موفق نبودند.
بلاتکلیفی کامل در تمدید قرارداد دو ستاره خارجی همچون تیام و جپاروف، عدم توافق با ستاره آلمانی مد نظر شفر، عقد قرارداد با مهره های مصدوم که توانایی حضور در میدان را ندارند در کنار مصدومیت و جدایی چند مهره سرشناس دیگر همگی دست به دست هم داده تا استقلال در بدترین شرایط ممکن و با تردیدهای فراوان گام به تنور داغ لیگ برتر بگذارد، تنوری که با این وضعیت قطعا طرفداران پرشمار استقلال را خواهد سوزاند چون تیم محبوب شان اصلا حال و روز خوشی ندارد.

  1. با این وجود در آستانه لیگ هجدهم نگاهی انداختیم به سیمای استقلال در فصل پیش رو ، جایی که نه تنها آبی های پایتخت باید در لیگ به مصاف رقبای داخلی بروند بلکه تا چند هفته دیگر میزبان السد قطر در لیگ قهرمانان آسیا نیز خواهند بود بلکه رویای ستاره سوم همچنان زنده بماند.

*کادر فنی

همچون فصل گذشته وینفرد شفر به عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال خواهد نشست تا سکاندار این تیم باشد. مرد موقشنگ آلمانی که در اولین تجربه خود هم دربی را برد، هم جام حذفی را بالای سر برد هم استقلال را از وضعیت کابوس وار زمان منصوریان خارج کرد با رساندن این تیم به جمع هشت تیم برتر آسیا به محبوبیت خاصی نزد طرفداران رسید تا قراردادش با قیمت بسیار بالاتر از زمان ورود به ایران تمدید شود حالا به عنوان یکی از گران ترین مربیان خارجی لیگ برتر وظیفه سنگین تری روی نیمکت داغ این تیم پیش رو خواهد داشت.

شفر برای فصل آتی تمام دستیاران سابق خود را حفظ کرد با این تفاوت که این بار قصد دارد از یک بدنساز آلمانی نیز بهره ببرد. فیلیپ که در اردوی ترکیه کنار استقلالی ها بود قطعا در صورت توافق مالی به کادر فنی اضافه خواهد شد تا ترکیب این کادر برای لیگ هجدهم به این ترتیب باشد.

سرمربی: وینفرد شفر
دستیاران: یری ساناک، میگوئل کولی، بیژن طاهری
مربی دروازه بان ها: اشکان نامداری
آنالیزو: ساشا شفر
بدنساز: فیلیپ

*درون دروازه

تنها دلخوشی مربی آلمانی ماندن دو دروازه بان سرشناس فصل قبل در جمع شاگردانش است جایی که مهدی رحمتی به عنوان کاپیتان اول باید همچنان با سیدحسین حسینی رقیب جوان تر خود برای ایستادن درون دروازه رقابت نفسگیری داشته باشد. در تمرینات و اردوهای پیش فصل شفر در تمام بازی های دوستانه از سیستم چرخشی درون دروازه بهره برد تا از هر دو گلر به یک اندازه استفاده کند اما به نظر می رسد برای آغاز فصل مربی آلمانی بیشتر روی سیدحسین حسینی نظر مثبت داشته باشد گرچه در این راه تجربه و رهبری مهدی رحمتی را نمی تواند دست کم بگیرد. هم رحمتی هم سیدحسین در این روزهای پر از تردید و نگرانی کادر فنی تنها نقطه اطمینان محسوب می شود چون داشتن یک گلر خوب می تواند نیمی از مشکلات یک تیم مدعی را حل کند که حالا استقلال نه یکی بلکه دو گلر سطح بالا و تعیین کننده در فهرست ناقص تیمش دارد.

*خط دفاع

روزبه چشمی و مجید حسینی زوج اصلی مرکز دفاع استقلال در فصل گذشته این روزها در کنار تیم نیستند چون یکی در جام جهانی با مصدومیت سنگینی روبرو شد و دیگری با درخشش در این رقابت ها حالا هوای لژیونر شدن در سر دارد و نزدیک به یک ماه می شود با باشگاه بر سر جدایی درگیر است. در غیاب این زوج استقلالی ها حالا روی استفاده از پژمان منتظری باتجربه در کنار محمد دانشگر معدود خریدهای خوب تابستانی برای تکمیل خط دفاع حساب باز کردند، زوجی که به عنوان جانشین آرمین سهرابیان را نیز کنار خود می بیند گرچه این بازیکن هم با مصدومیت دست و پنجه نرم می کند. مسلما با شرایطی که استقلال دارد شفر فصل را با زوج منتظری – دانشگر استارت خواهد زد که باید دید این زوج می تواند خواسته ها را برآورده کند یا خیر؟

در پست دفاع راست وریا غفوری که با سروصدای زیاد قراردادش را تمدید کرد اصلا در تمرینات حضور نداشت چون تنها چند روز بعد از آغاز اردوی ترکیه مصدوم شد به تهران برگشت. از همین رو فرشاد محمدی مهر یکی از پدیده های فصل گذشته لیگ برتر که از پارس جنوبی به استقلال پیوست گزینه اول شفر برای ایستادن در این پست کلیدی خواهد بود چون مربی آلمانی تصمیمی برای بهره بردن از خسرو در این پست ندارد. محمدی مهر که فصل قبل نمایش های خوبی داشت حالا این فرصت طلایی را دارد تا یکی از مهره های کلیدی استقلال از همان بدو کار لقب بگیرد.

در پست دفاع چپ میلاد زکی پور یک بار دیگر انتخاب اول خواهد بود، بازیکنی جوان که برخلاف تمام پیش بینی ها اصلا در استقلال خوب جواب نداد و تا آستانه کنار رفتن از فهرست هم پیش رفت با عملکرد ضعیف باشگاه در نقل و انتقالات یک بار دیگر بدون رقیب ماندنی شد تا شفر چاره ای در بهره بردن از او به عنوان دفاع چپ در ترکیب اصلی نداشته باشد. زکی پور حالا با کسب تجربه لازم برای درخشش در استقلال باید ثابت کند که می تواند یکی از مدافعان چپ کلاسیک و کارگشای لیگ باشد.

*هافبک ها

امید ابراهیمی، بازیکنی که شفر همواره از او به عنوان فرمانده استقلال نام می برد از این تیم کوچ کرد تا شوک بزرگی به آبی ها وارد شود. ستاره ایران در جام جهانی طی سال های گذشته همواره یکی از بازیکنان کارگشا این تیم لقب می گرفت تا حالا در غیاب امید همه نگاه ها به زوج فرشید باقری و علی کریمی دوخته شود که از همین حالا تردیدها برای درخشش این دو هافبک تدافعی در برنامه های تاکتیکی استقلال به اوج خود برسد. علی کریمی دیگر خرید تابستانی استقلال با جنجال های فراوانی پیرامون آسیب دیدگی از ناحیه کمر راهی جمع شاگردان شفر شد، جنجال هایی که با تست های پزشکی کمی فروکش کرد اما سابقه او در مصدومیت هایی که داشت همچنان نگرانی ها را پیرامون درخشش او حفظ کرده است. شاید تنها دلخوشی شفر در این پست حضور فرشید باقری باشد چون به این بازیکن اعتقاد خاصی دارد و باقری هم هر وقت روی فرم بوده و با مصدومیت روبرو نشده توانسته انتظارات را برآورده کند.

*وینگرها

در پست وینگر راست وینفرد شفر چاره ای ندارد تا همچنان به بازیکنی کهنه کار و پابه سن گذاشته مثل خسرو حیدری اعتماد کند چون فهرست نفراتش به قدری تهی از ستاره است که تنها گرینه موجود در این پست بازیکن شماره 2 استقلال محسوب می شود. خسرو که سال هاست دیگر کسی آن بازی های تعیین کننده را از او نمی بیند حالا باید ثابت کند هنوز هم می تواند مهره ای کلیدی برای استقلال باشد و سن و سال زیاد روی او تاثیر ندارد گرچه خبرهای رسیده از اردو نشان می دهد که خسرو هم چندان آماده و روی فرم نیست.
در پست وینگر چپ اما استقلال مهره ای تعیین کننده دارد. فرشید اسماعیلی در تمام بازی های تدارکاتی پیش فصل بازیکن سرحال و آماده نشان داد تا دلخوشی بزرگ شفر در ساختار تهاجمی باشد. اسماعیلی که تعصب و جنگندگی اش در کنار تکنیک و هوش سرشار باعث شده تا تفاوت چشمگیری با سایر بازیکنان داشته باشد حالا تنها گزینه مربی المانی برای وینگر چپ است، جایی که داریوش شجاعیان فصل قبل در آن می درخشید.

*پست شماره 10

سرور جپاروف از تمدید قرارداد با استقلال تا این لحظه سر باز زده است. گزینه آلمانی مد نظر سرمربی هم با باشگاه به توافق نرسید تا وینفرد شفر برای پست شماره 10 که یکی از کلیدی ترین پست ها در برنامه های تاکتیکی اش است دل به یک خرید جوان و جویای نام ببندد. الهیار صیادمنش پدیده تیم ملی نوجوانان ایران که با جنجال های فراوانی به استقلال پیوست قرار است مقابل پیکان در این پست به میدان برود تا هم از دوندگی و جوانی اش بهره ببرد هم در ساختار تهاجمی نقش مهاجم کاذب را ایفا کند.

*جانشین تیام کیست؟

مامه بابا تیام باز هم به استقلال برنگشت! مهاجمی که دو ماه است به نامی جنجالی در برنامه های تابستانی باشگاه تبدیل شده و ماجرای قرارداد میلیون دلاری او سوژه جنجالی رسانه ها بود همچنان علامت سئوال بزرگ استقلالی ها برای فصل آتی قلمداد می شود. با این شرایط شفر چاره ای ندارد جزء این که در پست تک مهاجم روی حضور روح ا.. باقری ستاره فصل قبل خونه به خونه بابل در لیگ دسته اول حساب کند. باقری که نشان داده توانایی و قابلیت بسیار بالایی دارد حال باید از این فرصت طلایی نهایت بهره را ببرد به خصوص که رقیب جدی روی نیمکت ندارد و تنها امید طرفداران برای گلزنی نیز به او دوخته شده است.

*ذخیره های گمنام

روی نیمکت استقلال بدترین شرایط ممکن را دارد. برای اثبات این موضوع تنها کافی است به این فهرست نگاهی بیاندازید.« مهدی رحمتی، شاهین طاهر خانی، آرمین سهرابیان، امیرحسین کارگر،رضا آذری،مهدی قائدی، سجاد آقایی وحسین حیدری» مسلما جز گلر و کاپیتان اول همین طور سهرابیان که همه می شناسند بقیه نیمکت نشینان تاکنون یک بار هم نام شان به گوش طرفداران و اهالی فوتبال نخورده است. بازیکنانی که شفر باید آنها را کنار خود روی نیمکت بنشاند تا در مواقع لزوم از آنها بهره ببرد آن هم در شرایطی که همه آنها مثل هندوانه دربسته می مانند و مشخص نیست که بتوانند در جو لیگ برتر آن هم با پیراهن تیمی بزرگ مثل استقلال، خودی نشان بدهند.

***

با این تفاسیر ترکیب استقلال در بازی با پیکان که روز جمعه برگزار می شود تا این لحظه به این شرح است، چیدمانی با سیستم 1-3-2-4 که وینفرد شفر فصل قبل توانست عنوان قهرمانی حذفی و جایگاه سوم لیگ برتر را به خود اختصاص دهد.

روح ا.. باقری

خسرو حیدری الهیار صیادمنش فرشید اسماعیلی
علی کریمی فرشید باقری
فرشاد محمدی مهر پژمان منتظری محمد دانشگر میلاد زکی پور
سیدحسین حسینی

***

بازیکنان خروجی: امید نورافکن، امید ابراهیمی ، مجید حسینی ،جابر انصاری، عرشیا بابازاده، بهنام برزای، بویان نایندینوف،لئاندرو پادووانی

بازیکنان ورودی: الهیار صیادمنش، امیرحسین اسماعیل زاده، روح ا.. باقری، سینا خادم پور، علی کریمی، فرشاد محمدی مهر، محمد دانشگر

بلاتکلیف ها: مرتضی آقاخان، میثم تیموری، سرور جپاروف، مامه بابا تیام، علی قربانی

varzesh3.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.