آذری: خوشحالم که مثل بازیکن‌ها پیشنهاد دارم

مدیرعامل جدید باشگاه فولاد خوزستان از برنامه ها و اهداف خود در این باشگاه سخن می گوید. آذری البته ارادتش به باشگاه همیشگی اش در اصفهان را هم پنهان نمی کند.

به گزارش ورزش سه، آخرین نقل و انتقال مهم فوتبال ایران نه به بازیکنان اختصاص داشت و نه جابجایی یک مربی بود. سعید آذری، مدیرعامل باشگاه ذوب آهن در چند سال اخیر، سرانجام با شرایطی خاص از جمع سفید سبزهای اصفهان جدا شد و گمانه زنی های بسیاری درباره مقصد بعدی او به وجود آمد. آذری بعد از اینکه اخبار زیادی پیرامون رفتنش به استقلال مطرح شد، نهایتا به فولاد خوزستان رفت تا در شرایطی شبیه به ذوب آهن در یک باشگاه صنعتی مشغول به کار شود. با آذری گفت و گویی انجام دادیم تا درباره این تصمیم و شرایط فعلی و چشم اندازهای پیش روی فولاد خوزستان صحبت کند.

باید جایی کار می کردم که فوتبال را بشناسند

بعد از اینکه از ذوب آهن جدا شدم، دو سه پیشنهاد برای مدیریت باشگاه ها رسید که دوتا از آنها بسیار جدی بود. بررسی کردم و دیدم که یکی از اینها که فولاد است، ارجحیت دارد به دیگری. نفر اول کارخانه فولاد، آقای مهندس علی محمدی، خودش در این زمینه صاحب نظر است و فوتبال را خوب می شناسد، برایم مهم بود که با کسی کار کنم که فلسفه اولش فوتبال است. باید در باشگاه کسی باشد که فوتبال را بشناسد و به آن علاقه داشته باشد. چنین مجموعه ای قسمت مهمی از راه را رفته است.

امکانات و همچنین هواداران فوق العاده فولاد و کار در خوزستان که همیشه برایم جذاب بود، باعث شد این باشگاه را انتخاب کنم. دوست داشتم اگر روزی از اصفهان بیرون بروم، یکی از اولویت هایم استان خوزستان باشد. چون مردم فوتبال را کاملا می فهمند و دوست دارند.

باید به خاطر وجود فولاد خدا را شکر کنیم

از روزی که آمده ام، ارزیابی امکانات موجود را انجام می دهیم. در خیلی از زمینه ها واقعا فولاد از همه باشگاه های ایران جلوتر است. خدا را باید شکر کنیم که باشگاهی وجود دارد که از نظر زیرساختی قابلیت خاصی دارد. اما در برخی زمینه ها هنوز جای پیشرفت هست. از همه مدیران قبلی این باشگاه تشکر می کنم. امیدوارم بتوانم راه آنها را ادامه بدهم. نقاطی هست که جای کار و پیشرفت دارد. با کمک همکاران و مدیر کارخانه و هواداران باید این نقاط را شناسایی کنیم. فعلا دارم ارزیابی اطلاعات می کنم چون باید در آینده مدل SWOT تعریف کنم که همه نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها را شناسایی کنیم. در هر زمینه ای که نیاز باشد، بازنگری کنیم و قسمت های دیگر را هم بهبود دهیم.

منصفانه نیست همه چیز را با فوتبال بسنجند

تنها چیزی که می بینم، تلاش بی وقفه ای بوده که انجام می شود. یکی از پارامترهایی که همه را با آن می سنجند و منصفانه نیست، متر فوتبال است. یعنی باشگاه فولاد که چندین تیم دارد، اگر تیم بزرگسالانش موفق نبوده یعنی کار خاصی نکرده است. نه، من با این مخالفم.

همه جوانب را باید دید. فکر می کنم یکی از مهم ترین دلایلی که فولاد از جایگاه اصلی اش دور شده، یک مقدار جابجایی عوامل استراتژیک و مدیران حاذق این باشگاه بوده است. وقتی مدیر باشگاه عوض می شود، یعنی نگرش تغییر می کند. در چنین شرایطی اگر پلن بی مناسب نداشته باشید، تغییرات به نفع شما رقم نمی خورد. معتقدم جابجایی مدیران باید محاسبه شده باشد و بر اساس توانمندی افراد آنها را جابجا کنیم.

نکونام بخواهد، نیم فصل تغییرات خواهیم داشت

این تیم فولاد کار دارد. امروز نشست خوبی را با سرگروه های هواداران فولاد داشتم. با آقای طاهری که چندین سال مسئول کانون بوده است جلسه خوبی داشتیم. من برای عوامل محترم فولاد توضیح دادم که باید بر اساس تیمی که داریم، کار کنیم. با توجه به تمام شدن نقل و انتقالات، اگر نکونام نیاز به تغییر حس کرد، آماده می شویم که در نیم فصل تیم را ترمیم کنیم.

چند تیم بالای 80 میلیارد بودجه دارند

یکی از صحبت های امروز در کانون هواداران این بود که باید با انتظارات مردم روبرو شویم ولی آموزش هم بدهیم که این انتظارات باید بر اساس منطق باشد. وقتی پنج شش تیمی که بالای 80 میلیارد بودجه دارند از شما جلوتر هستند و بازیکنان گران گرفته اند، این یک طرف قضیه است. التبه همیشه هم هر گرانی ای دلیل بر کیفیت نیست و استثنا برای بودجه پایین هم وجود دارد. مثل استقلال خوزستان که از ثمره همین باشگاه فولاد استفاده کرد و با چند جوان جویای نام و درایت عبدالله ویسی قهرمان ایران شدند. اما منطق حکم می کند که انتظارات تنظیم شود و هواداران هم بدانند. اما نقطه قوت قضیه اینجا در فولاد حضور آقای علی محمدی و اعضای هیئت مدیره باشگاه و کارخانه است که خیلی علاقه دارند فولاد به جایگاه اصلی اش برگردد چون واقعا توانایی اش را دارد. این می تواند بزرگ ترین نقطه قوت باشگاه در فعالیت هایش باشد.

مدیریت در خوزستان شبیه اصفهان نیست

مدیریت در بیان کلی، هنر کار کردن با مردم است. اگر مدیری این هنر را داشته باشد که از توانمندی مردم استفاده کند، می تواند مدیریت کند. چیزی که خیلی مهم است این است که بحثی در ورزش به عنوان مدیریت اقتضایی داریم. این یعنی به اقتضای زمان و مکان و امکانات و فرهنگ و… باید بتوانید مدیریت کنید. قاعدتا مدیریت روابط اجتماعی در اصفهان و خوزستان متفاوت است. نوع نگرش هایی که هست، کار من را آسان تر می کند چون برخی دیدگاه هایی که مدنظر من بوده، اینجا حاکم است. یک سری تفاوت دیدگاه هم وجود دارد که باید آن را مدیریت کنم. مدیریت باشگاه داری در ایران یک شاخصه خاص هست که در این زمینه مخصوصا به اقتضای شرایطی که در آنها قرار می گیرید، باید توانایی های مختلفی داشته باشید.

بازیکن اردنی به زودی می آید

برای بازیکن اردنی بلیت گرفته ایم و یکی دو روز آینده می آید. ابتدا هم مستقیم باید به تهران برود و تست پزشکی بدهد. اگر در این تست ها موفق بود، جذب می شود.

3 سال آینده یک فولاد جدید می بینید

قاعدتا یکی از مسائل این است که من آمده ام به مجموعه کمک کنم. از آموزه های علمی، تجربی و بین المللی قبلی باید استفاده کنم و کردیت فولاد برای من خیلی مهم است. مردم اینجا عاشق فوتبال هستند و باید دست به دست هم بدهیم و تلاش کنیم. نیامده ام به اینجا که باری به هر جهت در فوتبال مملکت باشم. سعی کرده ام هرجا بوده ام تاثیر گذار باشم و تمام تلاشم این است که در سایه حمایت ها و امکانات، طی برنامه ای میان مدت تقریبا 3 ساله، یک فولاد جدید را ببینیم.

رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا و برگشتن به سطح اول فوتبال کشور اهداف سه ساله ماست. طی این سه سال فولاد برای ارتقای جایگاهش در لیگ و دفاع از حیثیت فوتبال خوزستان و نشان دادن یک فوتبال جدید در سایه درایت آقای نکونام و کادر فنی مبارزه می کند. وظیفه اصلی ما هم استفاده از این امکانات بالقوه و تبدیل آن به موفقیت بالفعل است.

سپاهان خوب است، ما هم فوق العاده ایم

تقدیر ما این بود که در اولین بازی مقابل تیم همشهری باشیم. اتفاقا فکر می کنم این یک بازی خوب برای فولاد است. اولین حریف قدرتمند را در خانه ملاقات کند تا عیار تیم ما بیشتر مشخص شود. از نظر نیروی انسانی بین دو تیم تفاوت زیاد است اما ما تیم فوق العاده ای هستیم. من بازی های فولاد را از روزی که صحبت ها شروع شد، به خصوص بازی با استقلال را دیدم. جوانان جویای نامی داریم و بزرگترین نقطه قوت ما جواد نکونام و همکارانش هستند. این ضریب زیبایی بازی سپاهان و فولاد را افزایش خواهد داد. به ویژه اینکه ما در خانه هستیم و انتظار دارم فردا حداقل 15 هزار نفر تماشاگر به استادیوم بیایند.

اگر لازم باشد، بلیت ها را ارزان می کنیم

تلاش می کنیم در قیمت بلیت ها هم در صورت لزوم بازنگری کنیم. باید بپذیریم اکثر علاقه مندان به فوتبال از قشر آسیب پذیر جامعه هستند. اگر به این نقطه نظر برسیم که بهای بلیت مانع حضور هواداران است، با همکاری هیئت مدیره و کانون هواداران بازنگری می کنیم. اما شایعاتی مبنی بر رایگان شدن بازی فولاد و سپاهان بود که اصلا اینطور نیست.

الان نمی توانم درباره آکادمی فولاد حرف بزنم

در کشور ما وقتی یک قضیه موفق اتفاق می افتد، این یک فرآیند است که باید در طول زمان حفظ شود. آکادمی فولاد یکی از بهترین های این مملکت بوده و ممکن است بهترین باشد. من هنوز چون بررسی نکرده ام، نمی توانم صحبت کنم. آکادمی ذوب آهن در خاطرم هست که با کمک آقای جمشید رشیدی انجام دادیم و معیار خوبی از آن دستم هست. اما اینجا با نگاه ظاهری پشتوانه خوبی وجود دارد اما اینکه تحت عنوان آکادمی فولاد چه پیشرفت هایی کرده، نمی توانم الان قاطع بگویم و باید بررسی کنم. این مثل یک قهرمان المپیک است که نام قهرمان روی او هست اما باید ببینیم بعد از آن هم در مسیر پیشرفت بوده یا خیر.

البته نبودن بچه های فولاد در تیم های ملی پایه، به نحوه سازمان دهی بچه ها در مجموعه فولاد برمی گردد. شاید شما قهرمان های شایسته ای در مجموعه داشته باشی اما اینکه نگاه ها به چه شیوه ای باشد، مهم است. نگاه به فولاد یک مقدار مظلومانه بوده است. به هر حال باید بررسی کنیم و اگر نیاز به بازنگری باشد، این کار را انجام دهیم.

ذوب آهن زندگی من است

ذوب آهن زندگی من است. از سیزده سالگی برایشان وزنه زدم تا سال 77. یعنی هفده سال و در تمام رده های سنی. آنجا مربی شدم، ناظر ورزش قهرمانی، مدیر و… همه زندگی ورزشی من در آن باشگاه خلاصه می شود. از همه همکارانم و اعضای هیئت مدیره و ورزشکاران و هواداران ذوب آهن تشکر می کنم. آرزوی موفقیت می کنم برای جایی که هویت مدیریتی ام را مدیونش هستم. امیدوارم ذوب آهن مثل همیشه در راه موفقیت باشد.

از ذوب آهن، فقط همین پرونده مانده

تنها کار نیمه تمامی که در ذوب آهن دارم، بحث رضا شکاری است که منتظر رای هستم. طی دو سال گذشته مبارزه سنگینی برای بردن رای این پرونده کردیم و فقط منتظر رای فیفا هستم. اگر خدا بخواهد، این می تواند به عنوان یک سمبل در فوتبال ایران یاد شود. امیدواریم این اتفاق بیفتد و حق و حقوق باشگاه گرفته شود. یک وکیل ایتالیایی به نام سالواتوره کاوالی، آقایان محسن ابراهیمی، میرحیدری، قاضی نور، رجبی، فقیهی و خانم ها رحیمی و درخشان مهر اعضای تیمی بودند که برای پرونده شکاری در قالب یک کار گروهی مبارزه کردند. امیدواریم این پرونده را ببریم و اگر بردیم و روس ها اعتراض کردند، باشگاه پیگیر باشد. اگر هم ما باختیم، باید شکایت کنیم. در هر دو صورت باشگاه باید این قابلیت را داشته باشد که از حق خود دفاع کند. انشاالله تا دو هفته دیگر رای صادر شود. اینکه پرونده شکاری اینقدر زمان برده، چون سه شکایت داشته است. یک فسخ غیر موجه ورزشی داشته و عدم پرداخت حق آموزش باشگاه یا همان حق رشد که به نام من زده شده و در مصاحبه هم برخی دوستان می خواهند از من بگیرند. یک انتقال غیر قانونی از روستوف به روبین کازان هم داشته که پرونده را سنگین تر کرده است.

خوشحالم که مثل بازیکنان پیشنهادهای مختلف دارم

این حاصل یک تلاش گروهی بوده و من نماینده همه مردمی هستم که زحمت کشیده اند و همکارانی که برایم تلاش کرده اند. اگر امروز اینجا هستم، زحمت آنها است و تلاش من نیست. این برایم افتخار است که تنها مدیر عاملی هستم که در بازار نقل و انتقالات ایران مثل بازیکنان و مربیان، پیشنهادهای مختلف می گیرد.

یک بار دیگر از هواداران خونگرم فولاد خوزستان تشکر می کنم. آنها یکی از عناصر اصلی آمدنم به اینجا بودند. از هواداران سپاهان، پرسپولیس، استقلال و نساجی و طرفداران خودمان در ذوب آهن هم تشکر می کنم.

www.varzesh3.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.