جباری: شفر بر سر من معامله کرد!

هافبک شماره ۸ سابق استقلال معتقد است که حضور یک سال و نیمه وینفرد شفر در این تیم اتفاق چندان مثبتی را برای آبی ها رقم زد.

به گزارش ورزش سه، بعد از قطعی شدن جدایی جیری ساناک از کادر فنی استقلال شفر تصمیم داشت که مجتبی جباری را به عنوان جانشین او وارد کادر فنی تیمش کند اما به دلیل مخالفت امیرحسین فتحی، سرمربی وقت استقلال از این تصمیم منصرف شد تا جباری شانس بازگشت به این تیم را در کسوت مربیگری از دست بدهد.

در نهایت در نیم‌فصل دوم فرهاد مجیدی عضو کادر فنی استقلال شد و بعد از چند هفته آزمون و خطا و با برکناری شفر این مربی جوان به عنوان سرمربی موقت تیم تا پایان فصل انتخاب شد.

مجتبی جباری صحبت های جذابی درباره جدایی وینفرد شفر و البته سرمربی گری فرهاد مجیدی در استقلال انجام داد که در ادامه آن را می خوانیم. او با همان لحن همیشگی انتقادی اش پاسخ خبرنگاران را داد:

شما عملکرد شفر را در استقلال چطور می بینید؟ اگر شما مدیرعامل استقلال بودید آیا او را برکنار می کردید؟

من بودم مربی مسن نمی آوردم. در الاهلی تجربه اش را داشتیم که مربی مسن روی کار آمد. در همه جای دنیا هم همین اتفاق می افتد که یک مربی جوان روی کار می آید. من اگر بودم ترجیح می دادم مربی جوان بیاورم.

شما عملکرد شفر را در استقلال مثبت ارزیابی می کنید؟

من در قطر تغییر مربی را تجربه کردم و دو سه بار مربی عوض کردیم، در شرایطی که مربی قبلی اجازه نمی داد بازیکنان ظرفیت خود را آزاد کنند، در این شرایط هر تغییری منجر به نتیجه می شود. استقلال همیشه بازیکنان خوبی داشته، یک نیم فصل تیم نتیجه گرفت چون قبل از شفر شرایط خیلی نرمال نبود و با آمدن او همه چیز برگشت به شرایط طبیعی. اما تغییر زیاد سیستم و تغییر زیاد در ترکیب باعث شد شفر بعد از آن چندان موفق نباشد.

مصاحبه جباری در خصوص استقلال و شفر

دوست دارید بگویید چه اتفاقی افتاد که شما نتوانستید در نیم فصل به کادرفنی استقلال اضافه شوید؟

من قبلا در این باره واضح صحبت کردم، این بار باید به این ضعف اشاره کنم که شفر قدرت لازم را برای تصمیم گیری نداشت. از مشورت های زیادی که با بازیکنان تیم برای انتخاب ترکیب داشت و ثابت قدم نبودن در انتخاب ترکیب تیمش، همین اتفاق در مورد موضوع من هم رخ داد. شفر بعد از دو ماه صحبت و تماس نتوانست خواسته اش را عملی کند. فکر می کنم در این زمینه باشگاه توانست نظر خودش را به شفر تحمیل کند و چون نتایج خوبی نگرفته بود، شفر در مورد من معامله کرد و حتی بعدا گفت حضور من در استقلال شایعه است .من هم دیگر ادامه ندادم وقتی آدم ها را در این موقعیت دیدم، فکر کردم صحبت کردنم بیهوده است.

شاید یکی از بزرگترین انتقادهایی که به شفر می شد این است که او معمولا شکست هایش را گردن بازیکنان می انداخت.

همین رفتار که با من شد در مورد چند بازیکن هم اتفاق افتاد، وقتی در انتخاب پنالتی زن مستاصل بود و بزرگترین اشتباه را انجام داد. شفر نباید در کنفرانس در مورد فرشید اسماعیلی صحبت می کرد، اسماعیلی بازیکنی نبود که خودسر پنالتی بزند و اگر مربی اقتدار داشت 5 دقیقه بعد از اعلام پنالتی زمان بود و او می توانست شخصا وارد شود و اجازه ندهد او ضربه پنالتی را بزند.

خیلی ها می گویند عدم حمایت شفر از بازیکنان تیمش باعث شد آنها به سرمربی تیم شان بی اعتماد شوند.

دقیقا، یا مشاوران خوبی نداشت یا ضعف مربیگری باعث می شد که چنین تصمیم هایی بگیرد. این نمی شود که شالی به گردنت باشد و تمرکزت روی ابراز احساسات به هوادار باشد در حالی اگر توان فنی داشته باشید نیازی به این کارها نیست . وقتی موفقیت به شما می رسد، پس در ناکامی ها هم باید شریک باشید. فرشید اسماعیلی و بازیکنانی شبیه به او اصلا مقصر نیستند و این نوع رفتار شما است که چنین اتفاق هایی را ایجاد می کند. قطعا این ضعف شفر بود که بیشتر در حاشیه ها سعی می کرد خود را پررنگ نشان بدهد.

و در این بین به نظر می رسد همبستگی لازم هم بین بازیکنان بزرگتر تیم وجود ندارد چرا که هیچکس از بازیکنی مثل اسماعیلی و باقری حمایت نکرد.

ببینید من تعجب می کنم فرشید اسماعیلی به شهادت خیلی از بازیکنان پناتی زن اول تیم بود و شب بازی هم این موضوع به او اعلام شده بود. نمی دانم چرا بازیکنان بزرگتر اجازه دادند این همه فشار روی او بیاید و به خانواده اش توهین شود. به وضوح ایرادهای مدیریتی و فنی در تیم بود و بزرگ تر ها نباید دست روی دست می گذاشتند تا قهرمانی از دست برود و بعدا بخواهند کاری کنند. یکسری بازیکنان به خاطر اشتباه های مربی و مدیریتی از تیم دور شدند، در بازی با ماشین سازی به دلیل عدم هماهنگی بین مدیرعامل و سرمربی اسماعیلی و چشمی از تیم دور ماندند، مدیریت و بخش فنی تیم اینقدر ضعیف بودند که فکر نکردند باید 3 امتیاز بازی با ماشین را بگیرند و اصل موضوع را رها کردند و به حواشی پرداختند. شما ببینید فرشید باقری با این توانمندی و با این شرایط خوب بازهم اسیر این مسائل می شود. اعضای کادرفنی می گویند ما شما را الکی جریمه می کنیم ولی در عمل می بینیم او 20 روز از تمرینات دور می شود. سوال من این است که چرا اینقدر باید محرومیت انضباطی یک بازیکن طول بکشد؟ آنها یک اشتباه کردند و در یک زمان کوتاه می شود به آن رسیدگی کرد. دور ماندن یک بازیکن چه نفعی برای بازیکن و باشگاه دارد؟ وقتی بازیکن دور می ماند از آمادگی دور می شود. زمان ما بعضی وقت ها مربی این اتفاق ها را خوب اداره می کرد و سعی می کرد به نتیجه بازی لطمه نخورد. ولی آنقدر جنگ قدرت در استقلال زیاد است همه یادشان رفته هدف قهرمانی دارند. مگر پرسپولیس یا تیم های دیگر از این مشکلات ندارند ولی کجا با بازیکنان چنین رفتاری می شود؟

شما اگر جای فرهاد مجیدی بودید این پیشنهاد را قبول می کردید؟

وقتی در یک جایی زندگی می کنی که بی برنامگی هست، هیچ حساب و کتابی وجود ندارد که شما با برنامه ریزی به هدفتان برسید، از کوچکترین فرصتی استفاده می کنید. مگر در انگلیس فوتبال کار می کنید که برای مربیگری از شما رزومه و سابقه کار بخواهند؟ شما الان وقتی نگاه می کنی معلوم نیست چه زمانی این موقعیت برایتان پیش می آید در حالی که اگر حساب و کتاب داشت شما با خودتان می گویید باید در تیم های پایه کارتان را پله پله شروع کنید و کم کم به تیم بزرگسالان اضافه شوید. ضمن اینکه با این تیم خوب و بازیکنان خوبی که در استقلال هستند حتما این احساس دست می دهد که با کمی درست کردن اوضاع می شود شرایط را بهتر کرد. اگر کسی باشی که بتوانی این شرایط را هماهنگ کنی مسلما می توانی موفق شوی و به همین دلیل هم شاید هرکسی هم به جز مجیدی بود پیشنهاد سرمربیگری استقلال را قبول می کرد.

به نظر شما حضور فرهاد مجیدی انتخاب خوبی برای استقلال است؟

من طرفدار مربی جوان هستم. مربی هایی مثل مجیدی پتانسیل دارند که روی نیمکت بنشینند، خیلی خوشحال می شوم این اتفاق بیفتد. امیدوارم این سیر قهقرایی از بین برود که فرهاد بیاید، بعد از مدتی او را بردارندو یکی مثل شفر را بیاورند. این درست نیست که شفر را اخراج کنیم و همه چیز را علیه او کنیم. باید هدف حمایت از سرمربی تا آخرین لحظه باشد اما مدیران استقلال تلاش نکردند شفر بماند و به بدترین شکل بیرونش کردند و حتی سر تمرین راهش ندادند. نوع حمایت باشگاه این را نشان می دهد که همه چیز مقطعی است، چه در مورد بازیکن و چه در مورد مربی. الان هم اصرار برای حمایت از فرهاد مجیدی هست، تا وقتی نیاز دارند از او حمایت می کنند و وقتی خواستند قطع همکاری کنند همه چیز تمام می شود. این موضوع متوجه ما هم که قرار است وارد چرخه مربیگری شویم هست. در نهایت نتیجه گرفتن تیم مهم است و یک مدیر باید تا آخرین لحظه برای این هدف تلاش کند اما در استقلال این اتفاق نمی افتد.

توصیه جباری به فرهاد مجیدی

آیا توصیه ای برای فرهاد مجیدی در شروع کارش دارید؟

یک نکته ای را بگویم، امیدوام فرهاد مجیدی بتواند یکسری ایرادهای اساسی مثل وضعیت لیدرها و امکانات را برای خودش و برای کسانی که بعد از خودش می آیند درست کند. ما نیاز داریم برای باشگاه یکسری چیزها را طلب کنیم و امیدوارم در جهت پیشرفت تیم، باشگاه و بازیکنان این اتفاق بیفتد. باید در استقلال هم کار کی روش را انجام بدهیم که به واسطه پافشاری اش منافعی را برای تیم ملی ایجاد کرد که بازیکنان از آن منتفع شدند. انشاالله همه چیز را در اختیار فرهاد مجیدی قرار بدهیم نه این که یک عده منتظر باشند چه زمانی فرهاد می رود تا خودشان بیایند چون وقتی خودشان سرمربی شدند هم این اتفاق برایشان می افتد.

در حال حاضر جو مثبتی در مورد مربی ایرانی وجود ندارد، شما فکر می کنید هنوز یک مربی ایرانی می تواند در لیگ برتر قهرمان شود؟

مربیگری به خیلی چیزها بستگی دارد، انتخاب تیم، بازیکنان اما با این مربی های خارجی که در فوتبال ایران هستند حتما می شود قهرمان شد. البته آقای برانکو تیم ملی ایران را داشته و تجربه خیلی زیادی دارد ولی سطح بازی های لیگ زیاد نیست. استقلال یک فصلی داشت که همه می گفتند بد است ولی با چند نتیجه خوب دوباره مدعی شد، همچین تیمی با اشتباه های مجموعه از قهرمانی دور شد و اگرنه چه بسا در همین لیگ می توانست قهرمان شود. پدیده یکی از تیم هایی است که به زیبا شدن لیگ کمک می کند، جز این که خودش خوب بازی می کند دیگر تیم ها را هم وادار می کند که خوب بازی کنند. تیم ها در ایران برای اوت دستی، ضربات ایستگاهی و اعتراض به داوری زمان زیادی می گذارند و این ها چیزهایی است که زیباهای فوتبال را از بین می برد. من فکر می کنم صد در صد با مربیان داخلی می شود قهرمان لیگ شد.

گفت و گو از فرزام محمد علیها

varzesh3.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.