راه رفتن کی روش روی زانو: آری یا نه؟

ادعای کمپانی SportGM برای برگزاری دیدار دوستانه تیم ملی ایران با تیم های آرژانتین و کلمبیا، سر و صدای زیادی به پا کرد اما همچنان ابهام های زیادی در این مورد وجود دارد.

به گزارش “ورزش سه”، در چند سالی که کارلوس کی روش هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشته، عدم تمایل به برگزاری دیدارهای دوستانه و تدارکاتی با تیم های بزرگ، یکی از انتقادهایی بوده که همواره در اطراف این مربی پرتغالی شنیده شده؛ در حالی که خود او این موضوع را رد کرده و دلیل آن را به مسائل اقتصادی و تحریم ها ربط داده است.

در چنین شرایطی و در فاصله چند ماه تا آغاز رقابت های جام ملت های آسیا، انتشار پیشنهاد یک کمپانی کم و نام نشان سوئیسی به نام SportGM که در آن به فدراسیون فوتبال ایران پیشنهاد برگزاری دیدار دوستانه با تیم های آرژانتین و کلمبیا را داشته، سر و صدای زیادی به پا کرد.

در این نامه ها که تاریخ آن مربوط به دو ماه قبل است، این کمپانی ادعا کرده که آماده است دو دیدار تدارکاتی برای تیم ملی ایران در ماه مارس سال 2019 مقابل تیم ملی آرژانتین و یک تیم ملی دیگر برگزار کند و علاوه بر تامین هزینه های سفر گروه 40 نفره تیم ایران به کانادا، 600 هزار دلار نیز نصیب فدراسیون فوتبال ایران خواهد شد.

عملکرد کارلوس کی روش در انتخاب بازی های دوستانه، شائبه های زیادی در مورد این مربی نامدار پرتغالی ایجاد کرده است.

وقتی کی روش از وجود چنین پیشنهادی اظهار بی اطلاعی کرد، خبرگزاری تسنیم که برای اولین بار این خبر را منتشر کرده بود، مدارک مربوط به آن را منتشر کرد که با واکنش حمیرا اسدی، رئیس دپارتمان امور بین الملل فدراسیون فوتبال، روبرو شد. او دریافت نامه از کمپانی SportGM را تایید کرد اما توانایی این کمپانی برای برگزاری این دیدار را زیر سوال برد:” شاید اصلا این شرکت مجهول الهویه باشد. ما فقط نامه را دریافت کرده ایم و اصلا بحثی در مورد آن نداشتیم.”

با توجه به اینکه سایت کمپانی SportGM در دسترس نیست و صفحه توئیتر آن هم تنها از برگزاری دیدارهایی کوچک و کم اهمیت خبر می دهد،تردیدها در مورد معتبر بودن این پیشنهاد افزایش پیدا کرد.

نامه های ارسال SportGM به فدراسیون فوتبال ایران که در آن پیشنهاد برگزاری دو دیدار دوستانه ارائه شده

در مقابل، گائل مائه، رئیس این کمپانی، در پاسخ به سوالات “ورزش سه”، تاکید کرد که از سال 2003 تاکنون، در برگزاری 250 رویداد بین المللی نقش داشته و بر صحت پیشنهاد ارائه شده، تاکید کرد:” برای بازی های ملی ماه مارس آینده، من پیشنهاد برگزاری دو دیدار دوستانه در کانادا را ارائه کردم؛ در تورنتو و ونکوور مقابل آرژانتین و یک حریف دیگر که بعدا نهایی می شود. ما با بهترین ها در آمریکای شمالی همکاری می کنیم تا بتوانیم این بازی ها را به یک موفقیت بزرگ تبدیل کنیم.

ما در آینده هم آماده همکاری با فدراسیون فوتبال ایران و باشگاه های ایرانی هستیم تا بتوانیم دیدارهای دوستانه را به صورت تور یا کمپ در کشورهای سوئیس، اتریش، فرانسه، سوئد، بریتانیا، اسپانیا یا ایتالیا برگزار کنیم.”

گی‌یرمو توفونی که حق برگزاری دیدارهای دوستانه آرژانتین در ماه مارس را برعهده دارد، از برگزاری دیدار با ایران ابراز بی اطلاعی کرد.

اما ماجرا وقتی پیچیده تر شد که امکان برگزاری این دیدار را با گی‌یرمو توفونی، مچ ایجنت رسمی فیفا، که حق برگزاری دیدارهای ماه مارس سال 2019 تیم ملی آرژانتین را در اختیار دارد، صحبت کردیم. او به ورزش سه گفت:” من از این پیشنهاد اطلاعی ندارم و ما در حال کار روی بازی های ماه نووامبر 2018 هستیم. شاید بازی های مدنظر شما، مربوط به دیدارهایی باشد که حق برگزاری آن در اختیار کمپانی دیگری است. اما برنامه ریزی بازی های نووامبر و مارس آینده مربوط به تور آدیداس است که من روی آنها کار می کنم.”

او ضمن ابراز بی اطلاعی از انجام هرگونه توافق یا برگزاری دیدار دوستانه تیم ملی آرژانتین با ایران، به خبرنگار ورزش سه می گوید:” شاید لازم باشد در مورد این دیدار با کمپانی دیگری که حق پخش برگزاری دیدارهای ایران را دارد، صحبت کنید!”
در نهایت به نظر می رسد که ادعای کارلوس کی روش در مورد راه رفتن روی زانو تا دبی در صورت صحت پیشنهاد ششصدهزار دلاری آرژانتین، چندان هم اشتباه نباشد؛ اگرچه سرمربی باتجربه تیم ملی ایران در رویکرد خود به بازی های دوستانه، شائبه های زیادی در مورد خود ایجاد کرده که باعث به وجود آمدن بعضی بی اعتمادی ها به او شده؛ هرچند کی روش همیشه تاکید دارد که کسی نباید صداقتش را زیر سوال ببرد.

www.varzesh3.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.