قلعه‌نویی: چرا به پرسپولیس نرفتم؟

امیرقلعه نویی با مقایسه فضای والیبال و فوتبال عدم برگزاری دیدار برابر آرژانتین و دلایلی که برای آن ذکر می شود را به چالش کشیده است.

به گزارش “ورزش سه”، امیرقلعه نویی مانند سال های گذشته یکی از تیم های مدعی لیگ برتر را مهیا کرده و تیم او رتبه دوم جدول رده بندی را در پایان هفته دوم به خود اختصاص داده است.

با امیرقلعه نویی در مورد موضوعات مختلف از تیم ملی گرفته تا اشتباهات داوری علیه او گفتگو کرده ایم که در ادامه می توانید مشروح صحبت با این چهره را دنبال کنید.

آقای قلعه نویی سوال اول اینکه شرایط فعلی سپاهان را چطور ارزیابی می کنید؟ شما یک بازی دوستانه هم روز گذشته برگزار کردید که با پیروزی مقابل ذوب آهن خاتمه یافت.

  1. سلام و عرض تسلیت دارم فرا رسیدن ایام حسینی و ایام محرم را. خب به هر حال تاریخ فیفا دی است و همه اروپا و دنیا از این تعطیلات استفاده می کنند ولی ما متاسفانه فقط یک بازی انجام می دهیم که نمی خواهم به این مسائل ورود کنم. تیم ما دو سه روزی تعطیل شد و سپس تمرینات خود را دنبال کردیم. تشکر می کنم از آقای نمازی که فرصت بازی دوستانه روز گذشته را فراهم کردند و این فرصت فراهم شد تا بازیکنانی که کمتر بازی کردند را مورد استفاده قرار دهیم.

• کومان بازیکن خارجی شما هنوز فرصت زیادی برای بازی کردن پیدا نکرده است. این موضوع به چه دلیل است؛ آیا خودش کیفیت لازم را ندارد یا بازیکنانی نظیر سجاد و کریمی به خوبی توانسته اند انتظارات شما را برآورده کنند؟

کومان خیلی بازیکن بزرگی است. من یک سوال دارم؟ زلاتان از ایتالیا می آید به اسپانیا و موفق نمی شود ولی دوباره به ایتالیا برمی گردد و موفق می شود. یا همین پوگبا در منچستریونایتد شرایط خوبی ندارد ولی فرانسه خیلی خوب بازی می کند؛ نمی توانید بگویید این بازیکن کوچک است و حتی اگر زمان هم بدهید باز نیاز به کار دارد. سجاد را شما با الان و دو سال پیش مقایسه کنید؛ دوسه سال گذشته چطور بوده و الان چطور است؟ کومان خیلی دیر و از هفته دوم لیگ برتر به ما اضافه شد و در تمرینات پیش فصل حضور نداشت؛ مصدومیت کوچکی هم داشت ولی الان از نظر فنی و جسمی آماده است و دیروز هم پاس گل داد. البته همانطور که شما گفتید خوب بازی کردن نفرات جایگزین هم در این موضوع و بازی نکردنش دخیل بوده است.

• برگردیم به موضوع تیم ملی؛ فکر نمی کنید سپاهان می توانست نماینده ای در تیم ملی داشته باشد؟

خب هر کسی مسئول تیم ملی است، حق دارد براساس تفکرات خودش تصمیم بگیرد. لیگ ما لیگ شایسته است و به نظرم از بازیکنان ما هم می توانست در میان نفرات انتخابی باشد.

• در مورد تیم ملی طی روزها گذشته صحبت های زیادی در مورد بازی دوستانه با آرژانتین مطرح شده و سپس به دلایل مختلف برگزاری این بازی زیر سوال رفته؛ مثلا اینکه می گویند نمی توان برای بازی ویزا گرفت و این نیاز به زمان دارد.

به نظرم این داستان ها را جمع کنند. مردم ایران شعورشان بالاست. مگر والیبال در ایران نیست؛ مگر همان فضای والیبال در فوتبال هم حکم فرما نیست؟ چطور آنها می توانند و فوتبال نمی تواند؟ اگر جواب این سوال را پیدا کنید، همه چیز مشخص می شود. اول اینکه لیگ را تحقیر نکنید. حالا هم می بینید که برخلاف تبلیغاتی که می کنند، بازیکنان جوان از لیگ رفتند و آنها که خارج بازی می کردند برگشتند. وحید امیری، امید ابراهیمی و مجید حسینی ترانسفر شده اند. 8 سال است هی حرف می زنیم؛ از تیم های تبلیغاتی این آقا می خواهم که به شکل دیگری عمل کنند، چون این دفاعیات نخ نما شده است. والیبال ما هم از لیگ های داخلی ترانسفر شده اند. سردار آزمون هم اگر ترانسفر شده به خاطر لیگ بوده و زحماتی که برایش کشیده شده. چطور والیبال ایران می تواند ولی فوتبال نمی تواند؟ یا بی کفایتی مدیران فدراسیون است یا خودمان نمی خواهیم. الان شرایط شده مثل زمان انقلاب که با تیم های یک شکل بازی می کنیم. بازی با ازبکستان الان اینطوری شده؛ بعد هم که ما را تحقیر می کنند و با تیم امید می آیند.

• آقای جلالی در مصاحبه ای که با ما در آنتن داشتند، گفتند که من اعتقاد راسخ دارم که امیرقلعه نویی از مورینیو بهتر است و دایی از دشان؛ آیا شما با این موضوع موافق هستید؟

این بحثی است که من 10 سال است دارم مطرح می کنم؛ ما بحث ایران و ایرانی را داریم ولی گروه تبلیغاتی این آقا در حال تحقیر ایران و ایرانی هستند. 40 سال است این بحث ها وجود دارد و در مجامع بین المللی ما را قبول ندارند. خیلی از ایرانی ها وقتی رفتند؛ صحبت من در مورد ورزش نیست، در همه عرصه ها صحبت می کنم، ببینید که چه موقعیت هایی به دست آورده اند. مشکل ما محیطی است وگرنه ما نجیب ترین و بهترین مردم دنیا را داریم و از نظر رفتاری هم بهترین بودیم ولی بستر فراهم نبوده است. حرف آقای جلالی درست است. شما ببینید اگر امثال فیروز کریمی و یا مرحوم منصورخان پورحیدری در محیط دیگری رشد می کردند، چه اتفاقاتی می توانست برای آنها رخ بدهد. من کلاس مربیگری که رفته بودم، خدا را شاهد می گیرم که مدرس می گفت چنین کیفیتی ندیده است؛ فکر می کنم آقای روته مولر بودند ولی یک گروه تبلیغاتی است که می خواهد ایرانی را بکوبد. من یک سوال و خواهش از شما دارم؛ شما بروید و هر مربی خارجی و روزمه داری که با امیرقلعه نویی بازی کرده، نتایج را دربیاورید و به مردم بدهید تا ببینند که در مقابل خارجی ها چه نتیجه ای گرفته ایم؛ تا مردم بفهمند عیار امیرقلعه نویی چیست؟ من جزء اولین نفراتی بودم که مربی خارجی به فوتبال ایران زمانی که در استقلال بودم، آوردم و به این موضوع و استفاده از دانش خارجی ها اعتقاد دارم. اشتباه نکنید اینکه ما مربی خارجی داشته باشیم و از دانشش استفاده کنیم، یک بحث دیگر است. من همین الان هم در تیمم مربی خارجی دارم و خیلی هم به من کمک می کند، موضوع این است که باید سیاست های غلط را کنار بگذاریم.

• به نظر شما تیم ملی در جام ملت های آسیا با کی روش موفق می شود؟

اولا باید همه دعا کنیم که تیم ملی موفق باشد. رفتن به جام جهانی آسان تر از قهرمانی در جام ملت ها است. ما در جام جهانی 1+4 سهمیه داریم ولی در جام ملتها یک تیم قهرمان می شود. به نظرم با پتانسیلی که وجود دارد و مربی ای که 8 سال است روی تیم کار می کند، باید به قهرمانی یا مقامی دست پیدا کنیم ولی درست نیست روی تیم فشار گذاشت. اعتقاد من هم این بود که با آقای کی روش به جام ملت های آسیا برویم؛ البته خیلی اتفاق ها هست که دست مربی نیست؛ یک سوت اشتباه؛ یک کار اشتباه مثل اخراج پولادی مقابل عراق یا مثلا اشتباهی که دروازه بان لیورپول در فینال لیگ قهرمانان اروپا انجام داد، می تواند همه چیز را به هم بریزد؛ به نظرم مربی باید در تورنمنت های حذفی شانس هم داشته باشد.

• در مورد استقلال می خواهم صحبت کنم؛ به نظرشما تیمی که در مقابل شما در ورزشگاه آزادی بازی کرد، می توانست السد را شکست دهد؟

من چون مربی تیم دیگری هستم اجازه ندارم تا در مورد تیمی که مسئولیتی در آن ندارم صحبت کنم ولی امیدوارم هر دو نماینده ایران نتایج خوبی بگیرند و شاهد یک دربی ایرانی در نیمه نهایی آسیا باشیم.

• استقلال در ماه های اخیر خیلی پرتلاطم و پرتنش بوده است و حتی در برخی محافل نام شما هم برای سرمربیگری این تیم شنیده شده، در خصوص این موضوع صحبت می کنید؟

یک سری آقای خناس که نه عیاری دارند و نه توانایی این حرف ها را می زنند و به آنها تریبون داده می شود. به این آقایان خناس بگویید که ما در حال حاضر هم تیم خوبی داریم و هم شرایط خوبی داریم. این ها می خواهند این حرف ها را بزنند تا یک مصاحبه هم کرده باشند. این ها می گویند بدنامی بهتر از بی نامی است. حالا که خودشان محلی از اعراب ندارند با کارهایشان فضای استقلال را به هم می ریزند و می خواهند برای افراد دیگر هم حاشیه درست کنند. دعا می کنم که استقلال در آسیا موفق باشد.

• در مورد انتقال حاج صفی صحبت می کنید؟

حاج صفی بازیکن تراکتورسازی است و من در مورد او صحبت نمی کنم.

• این بازیکن پیش تر گفته بود که در ایران فقط برای سپاهان بازی می کند.

شما باید از خودش در این مورد بپرسید؛ حرف را یک نفر دیگر زده و او هم باید در این مورد جواب بدهد.

• در مجموع اگر بخواهیم در مورد شرایط سپاهان صحبت کنیم؛ آیا از وضعیت و پتانسیل تیمی خود راضی هستید و این تیم می تواند شما را به اهدافی که دارید برساند؟

خدمت شما بگویم که از نظر فنی و داخل زمین خوب هستیم ولی تا حالا چه زمانی اتفاق افتاده که یک تیم در 6 هفته از داوری ضرر کند. دیروز ذوبی ها می گفتند که سال گذشته که شما بودید این اتفاقات برای ما خیلی بیشتر اتفاق می افتاد؛ می خواهم بپرسم چرا بازی برگشت ما با استقلال در لیگ قهرمانان آسیا را کسی بررسی نکرد؟ من 40 سال است که در فوتبال هستم و تا حالا ندیدم که تیمی 6 هفته از داوری لطمه ببیند. تا حالا 6 امتیاز از ما گرفته اند. فکر می کنم یک سری افراد با امیرقلعه نویی مشکل دارند. از آقای تورک و حسن‌زاده تقاضا می کنم که بررسی کنند. مربی حرف می زند، جریمه می شود؛ بازیکن عکسی می گیرد و آبرویش را می ریزند؛ آقای کمیته اخلاق چرا ریشه یابی نمی کنید که چرا این رفتارها با امیرقلعه نویی می شود.چرا سکوت کردند؟

• فکر می کنید که شخص یا اشخاص یا تشکیلاتی پشت این موضوع هستند؟

من نمی دانم خدا وکیلی؛ بیایند حرف بزنند و بگویند از من خوششان نمی آید. مدیران و طرفداران فوتبالی در اصفهان چه گناهی کرده اند؟ گناه ذوب آهن چه بوده است؟ فقط به خاطر قلعه نویی آنها باید ضرر کنند.

• شما در سال های اخیر خیلی به مسائل و دغدغه های اجتماعی توجه داشته اید و در مصاحبه های مختلف خود در خصوص مشکلات مردم موضوع گیری کرده اید؛ فکر نمی کنید شاید دلیل اتفاقاتی که می گویید این مسائل باشد؟

من 10 سال است این مسائل را می گویم ولی تیم های تبلیغاتی نمی گذاشتند که این مسائل به گوش مردم برسد. مصاحبه های 10 سال قبل من هم وجود دارد و اگر شما بخواهید به شما می دهم. من عاشق ایران هستم و این وظیفه را انجام می دهم ولی این آقایان نباید این مسائل را قاطی کنند. شاید این موضوع از همان سال ها است و به خاطر همین چوبش را می خوریم. هر جا بودم به خاطر پول اتفاقاتی افتاد که بعد به گردن من می انداختند؛ رفتن، پژمان، مجیدی و بقیه بازیکنان در زمان من؛ همه به خاطر پول می رفتند و بعد می گفتند به خاطر امیرقلعه نویی. 8 سال است هر جا می رویم یا پول ندارند یا اتفاقاتی می افتد که دست شما نیست؛ در تراکتورسازی تیم ساختیم ولی بهترین بازیکن ما در نیم فصل به تیم رقیب رفت. در استقلال هم چنین اتفاقاتی افتاد. علی محمودی و مجتبی جباری به یکباره به سپاهان رفتند. اصلا به این مسائل کاری ندارم و من به عنوان یک ایرانی کار خودم را انجام می دهم و همیشه دغدغه های مردم را گفته ام؛ من آدم سیاسی نیستم وکارم را می کنم.

• شما از پرسپولیس پیشنهاد داشتید؟

اول باید بگویم که فوتبال ایران به آقای رویانیان بدهکار است و به او ظلم کرد. ایشان بسیار آدم شریفی هستند و مدیری بسیار قوی. در سال 92 که همان سال ما قهرمان شدیم و درگیر جام باشگاه های آسیا بودیم، من ، آقای امیری و آقای رویانیان در جلسه ای شرکت کردیم؛ می خواهم مردانگی آقای رویانیان را بگویم که در آن زمان استقلال شرایط مالی بدی داشت و آقای رویانیان 700 میلیون به استقلال وام دادند و الان نمی دانم که داده شده یا نه که البته فکر می کنم پرداخت شده باشد. در آن زمان آقای رویانیان پیشنهاد حضور در پرسپولیس را به مبلغ 2 میلیون دلار به پول الان دادند. فکر نمی کنم کسی باشد که از این پول بگذرد ولی من به ایشان یک چیز گفتم و آن این بود که اگر فقط یک استقلالی از رفتن من ناراحت شود، این کار را نمی کنم و آه همان یک نفر من را می گیردو بعد ایشان گفت که خدا را شکر هنوز یک سری مردانگی و معرفت ها باقی مانده است. من آدم هیئتی و سنتی هستم و به اهل بیت ارادت دارم و اصلا دوست نداشتم که با رفتن من به پرسپولیس حتی یک استقلالی ناراحت شود.

گفت‌‌و‌گو از احمدرضا خلیلی

www.varzesh3.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.