شفر چگونه روبرتو کارلوس و زنگا را کنار زد؟

مدیرعامل سابق استقلال می گوید هر چند بازیکنان سابق این تیم را نفرین نکرده اما خدا از حق او نمی گذرد.

به گزارش “ورزش سه”، 10 مهرماه سالگرد اولین حضور وینفرد شفر در تهران است؛ سرمربی که در یک سال گذشته چهره ای جذاب در فوتبال ایران بوده و با نتایج، صحبت های و رفتارهای خود تبدیل به یکی از چهره های ماندگار لیگ برتر ایران شده است. سرمربی آلمانی و کهنه کار در دوران مدیریت سید رضا افتخاری کار خود در استقلال را آغاز کرد. مدیرعامل پیشین استقلال در گفت و گو با ورزش سه درباره استخدام شفر و البته دیگر مسائل استقلال صحبت هایی را مطرح کرده که مشروح صحبت های او در ادامه می آید:

*چه اتفاقی رخ داد که از تریم، به شفر رسیدید؟

ما ابتدا به دنبال جذب فاتح تریم بودیم. نماینده ما حتی به منزل او نیز رفت اما پیشنهاد تریم به ما 5 میلیون یورو بود که بعد از چندین ساعت مذاکره، در نهایت پیشنهاد او به 4 میلیون یورو رسید. رقمی که در توان باشگاه نبود و نمی توانستیم آن را پرداخت کنیم زیرا باشگاه هزینه های دیگری نیز داشت که باید آن را در نظر می گرفتیم.

*بعد از تریم به سراغ گزینه های دیگر رفتید.

بله. بسیاری از مربی های فعال و بدون تیم را به ما از طریق اینترنت و البته از طریق برخی از دوستان معرفی کردند. در این میان روبرتو کارلوس بازیکن برزیلی رئال مادرید و والتر زنگا نیز حضور داشتند و ما کارنامه آنها را نیز بررسی کردیم. در نهایت ما به وینفرد شفر رسیدیم زیرا او در آسیا و خاورمیانه کار کرده بود و گزینه مناسب تری از دیگران بود.

*در دوران حضور در فدراسیون فوتبال نیز با شفر مذاکره کردید.

در گذشته نیز با او مذاکره کرده بودم اما مذاکرات نیمه کاره ماند. آن زمان تغییراتی در فدراسیون داشتیم و به همین دلیل مذاکرات نیمه کاره رها شد و نتوانستیم او را به تهران بیاوریم.

*و به مذاکره با شفر رسیدید.

با آقای سلطانی فر نیز کارنامه شفر را مطرح کردیم و ایشان نیز نظر مثبتی داشتند. شفر آن زمان در آلمان بود و قرار ملاقات ما در شهر دبی انجام شد تا مشکل روادید نداشته باشیم و زمان را از دست ندهیم. در اولین مذاکرات خیلی وارد جزییات و رقم قرارداد نشدیم و البته شفر آن زمان مانند پایان فصل در موضوع رقم قرارداد سختگیر نبود.

در مذاکرات بیشتر درباره خواسته های خود صحبت کردیم. به او گفتیم استقلال تیم بزرگی است و ما نیاز به یک مربی بزرگ برای تیم داریم. شفر نیز در این جلسات گفت که دو پیشنهاد از چین و تونس دارد اما علاقه او این است در تیمی کار کند که هواداران زیادی دارد و پر طرفدار است. در نهایت در دبی مذاکرات را نهایی کردیم و با یکدیگر دست دادیم و قرار گذاشتیم در تهران قرارداد را امضا کنیم.

*شفر از استقلال شناخت داشت؟

شفر تجربه حضور در آسیا و خاورمیانه را داشت و استقلال را نیز می شناخت. حضور او در آسیا یک امتیاز مثبت بود.

*درباره تجربه کار کردن با یک سرمربی آلمانی بگویید.

شفر یک مربی حرفه ای بود و ما باید با او حرفه ای رفتار می کردیم. من تلاش کردم به او کمک کنم و در ابتدای حضور در تهران، ما تقریبا هر شب درباره تیم جلسه داشتیم و این جلسات تا مدت زیادی ادامه داشت تا شفر بتواند تیم را درک کند و بازیکنان را بشناسد.

در کنار یکدیگر فیلم بازی ها را دیدیم و نتیجه آن این شد که لیست ورود و خروج را مشخص کردیم و تیمی در نیم فصل دوم بسته شد که خود شما بهتر از کیفیت آن با خبر هستید.

*اما در پایان فصل شرایط خیلی خوب نبود.

نرخ بازیکنانی که در استقلال پیشرفت کرده بودند، بالا رفت و شرایط مالی باشگاه به شکلی بود که با آنها به توافق نرسیدیم. بعضی ها نیز دوست داشتند به اروپا بروند و پیشرفت کنند. برخی نیز در جام جهانی بازی کرده بودند و ما مجبور به انجام تغییراتی شدیم.

*شفر می تواند دوباره با استقلال نتیجه بگیرد؟

قطعا می تواند. متاسفانه استقلال بی دلیل به حاشیه رفت و فکر سرمربی درگیر مسائلی شد که برای تیم خوب نبود. از پرسپولیس نیز 5 بازیکن رفتند اما دیدید که واکنش هواداران آنها چگونه بود. یک بازیکن از تیم ما رفت اما به ما حمله کردند در شرایطی که ما خیلی سریع بازیکن جانشین آنها کردیم. متاسفانه هواداران تحریک شدند و شرایط به شکلی پیش رفت که سرمربی نتوانست تیم را خوب آماده کند. استقلال 6 بازیکن ملی پوش دارد. تیم هایی مانند پدیده و سپاهان که بالا نشین هستند چند ستاره دارند؟ همچنین بازیکنان جوان خوبی در استقلال هستند و با این سرمایه ای که در استقلال وجود دارد، اگر هواداران صبور باشند و به شفر اجازه دهند کار خود را بکند، تیم نتیجه می گیرد.

*زمانی که رفتید از بازیکنان سابق گله داشتید. حالا همه آنها وضعیت خوبی ندارند.

به خاطر بازیکنانی که از استقلال رفتند، به من توهین شد. 2 سال در استقلال زحمت کشیدم و تیم را درست کردم. آنها باید می ماندند. به آنها گفتم بمانید و ستاره سوم را بگیریم زیرا معتقد بودم این کار شدنی بود. ولی فوتبال همین است و بازیکنان به دنبال مسائل شخصی و مالی هستند. نفرین؟ من از خودم گذشتم اما خدا نخواهد گذشت زیرا دید که ما استقلال سیزدهم جدول را به چه تیمی تبدیل کردیم. فصل اول نایب قهرمان شدیم، فصل دوم قهرمان حذفی شدیم و در لیگ سوم شدیم. برنده دو دربی بودیم و در آسیا نیز در گروه مرگ، سرگروه بودیم. با رفتن بازیکنان ولی خط دادند تا من را بزنند و همه چیز سر من خراب شد. مگر من می توانستم بازیکنان را به زور نگه دارم؟ باید مرزها را می بستم و آنها را ممنوع الخروج می کردم؟ آذری، صیادمنش، باقری و چند چهره دیگر که هم اکنون موفق هستند را من جذب کردم و اگر هماهنگ شوند، تیم نتیجه خواهد گرفت. باز هم می گویم، من از حق خودم گذشتم و آنها را نفرین نمی کنم. در دوران کاری من برای اولین مرتبه همه تیم بالای 80 درصد دریافتی داشت و برخی نیز صد در صد دریافتی داشتند. با گذشته مقایسه کنید که 30 یا 50 درصد پرداخت کردند. هیچکس موقع رفتن نگفت من رفتم زیرا طلبکار هستم. آذری بازیکن جوانی بود که استقلال را دوست داشت و با یک قرارداد کم به استقلال پیوست و اصلا بحث پول نکرد؛ این بازیکنان ارزش دارند.

*و حرف آخر.

استقلال 6 ملی پوش و مجموعه ای از بازیکنان جوان را دارد. اجازه بدهید شفر تیم را آماده کند. این تیم همان تیمی است که به تراکتورسازی سه گل زد و تیم خوبی است. یک سری ضعف نیز وجود دارد که نمی خواهم به آن اشاره کنم اما مطمئنا اگر قرار باشد برخی صحبت ها علیه من ادامه پیدا کند، درباره آن حرف خواهم زد.

www.varzesh3.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.