تعمیر و نگهداری سیستم اطفا حریق

تعمیر و نگهداری سیستم اطفا حریق

تعمیر و نگهداری سیستم اطفا حریق

آتش سوزی، یکی از بدترین بلاهایی است که در کسری از ثانیه می تواند تمام زندگی انسان را به فنا بدهد اما عمق فاجعه زمانی است که این حادثه منجر به خسارت های جانی شود و شما چند تن از عزیزان خود را از دست بدهید. کافی است شعله کوچکی در قسمتی از ساختمان روشن شد. به دلیل اینکه همزمان دما بالا رفته و اکسیژن هم در اتمسفر وجود دارد، آن شعله کوچک، خیلی سریع پیشرفت کرده و کل فضا را می گیرد. در این زمان است که وجود سیستم اطفا حریق در ساختمان ها، اهمیت خود را نشان می دهد.

لزوم تعمیر و نگهداری سیستم اطفا حریق:

همانگونه که متوجه شدید، برای جلوگیری از خسارت های ناشی از آتش سوزی، وجود سیستم های اعلام و اطفا حریق بسیار لازم است. اما لازم است بدانید که اگر بهترین سیستم اعلام حریق را در ساختمان نصب کنید اما در بزنگاه نتواند خطر را دفع کند، در واقع هیچ ارزشی نخواهد داشت. به عبارت دیگر این سیستم ها همیشه باید در حالت آماده باش باشند و برای این منظور، بعد از نصب، تعمیر و نگهداری سیستم اطفا حریق، ضرورت دارد. این تعمیرات و نگهداری باید به صورت دوره ای انجام شود. در این شرکت، تیمی از کارشناسان و تکنسین های حرفه ای و توانمند، در خدمت شما عزیزان خواهند بود تا کلیه مراحل تعمیر و نگهداری سیستم اطفا حریق را در بهترین شرایط برای شما عزیزان انجام دهد. در طول کار، عیوب و مشکلات موجود در سیستم ها رفع شده و در نتیجه کارای آن ها به حد استاندارد خواهد رسید.  تعمیر و نگهداری سیستم اطفا حریق پودری، گازی و آبی از جمله خدماتی است که تحت نظر متخصصین ما در این شرکت انجام می گیرد.

تعمیر و نگهداری سیستم اطفا حریق آبی

سیستم های اطفا حریق آبی مجهز به اسپرینکلر (sprinkler) هستند که از دریچه، مسدود کننده و سیستم وابسته به حرارت، تشکیل شده اند.  زمانی که حباب شیشه ای ان تا دمای مشخصی گرم شود، سیستم اطفا حریق فعال شده و شروع به آب پاشیدن می کند. در تعمیر و نگهداری سیستم اطفا حریق آبی، کلیه بخش های سیستم شامل اجزای تشکیل دهنده، مخزن آب و… مورد ارزیابی قرار گرفته و نهایتا عملکرد آن بررسی می شود.

تعمیر و نگهداری سیستم اطفا حریق گازی

تصور عموم این است که برای خاموش کردن آتش، حتما باید آب وجود داشته باشد در حالی که نوعی از سیستم های اطفا حریق، بر پایه گازی بوده و خدمات تعمیر و نگهداری سیستم اطفا حریق گازی تحت نظر مهندسین حرفه ای انجام می شود. در این سیستم ها از گاز خنثی و بی اثر برای خاموش کردن آتش استفاده می شود. در نتیجه لازم است در بازه های زمانی منظم، اجزای سیستم و مخزن گاز مورد بررسی قرار گیرد.

مراحل تعمیر و نگهداری سیستم اطفا حریق:

همانگونه که گفته شد باید این سیستم ها با دقت در زمان های مشخص مورد ارزیابی قرار گیرند. متاسفانه بعضا نسبت به این امر بی تفاوت بوده و زمانی که دچار خطر می شوند، متوجه اهمیت فعال بودن سیستم های اطفا حریق خواهند شد. برای این منظور، باید سه مرحله اجرا شود:

مرحله اول: بازرسی سیستم

در این مرحله، تمام قطعات سیستم اطفا حریق شامل اسپرینکلرها،  لوله ها و اتصالات، بست ها و آویزها، تمامی فشار سنج ها و… باید مورد ارزیابی قرار گیرند. اما زمان بررسی هر قسمت، متفاوت خواهد بود. اسپرینکلر، لوله ها، سازه ها، اتصالات آتش نشانی به صورت سالانه، فشارسنج ها به صورت ماهانه، تجهیزات هشدار دهنده و هیدرولیک سیستم هر سه ماه یکبار و نهایتا شیرهای کنترل، به صورت هفتگی یا ماهانه باید کنترل شوند.

مرحله دوم: تست سیستم

اکنون به مرحله دوم یعنی تست سیستم می رسیم. برای این منظور نیز هر کدام از قطعات و قسمت های سیستم اطفا حریق به صورت جداگانه تست می شوند:

–        در صورتی که از اسپرینکلرهای بسیار عالی در سیستم استفاده شده باشد، تا 50 سال عمر مفید خواهد داشت. بعد از آن لازم است تعویض گردند.  در زمان تعویض، به صورت رندم از قسمت های مختلف، چند نمونه خارج شده و به آزمایشگاه داده می شود تا کیفیت و عملکرد آن ها تست شود. لازم است تست اسپرینکلر هر 10 سال یکبار انجام شود.

–        گیج یا فشارسنج ها را باید هر 5 سال یکبار تعویض نموده و با نمونه کالیبره مورد قیاس قرار گیرد.

–        همانگونه که گفته شد باید تجهیزات هشداردهنده را هر سه ماه یکبار مورد ارزیابی قرار داد. در این زمان باید عملکرد آن ها را با شرایط استاندارد تست کنید. اگر کوچکترین خللی در کارایی داشته باشند، متاسفانه در زمان خطر نمی توانند به درستی عمل نمایند.

–        اتصالات آتش نشانی نیز در ابتدا 5 سال بعد از نصب، تست می شوند در صورتی که نقصی داشته باشند، باید تعویض یا تعمیر گردند. از این پس، تست ها باید هر سه سال یکبار انجام شود.

مرحله سوم: تعمیرات

اما در صورتی که نتیجه تست نشان داد برخی از قسمت های سیستم اطفا حریق دچار عیب شده اند،  باید تعمیرات انجام گیرد:

–        در بازسازی و تعمیر اسپرینکلرها باید به نوع اسپرینکلر، نرخ دما، پوشش آن، نوع پاشش، ملزما حرارتی و  سایز اوریفیس و ضریب k توجه شود. باید تعدادی اسپرینکلر یدک در جعبه مخصوص وجود داشته باشد. چند نکته را مد نظر داشته باشید. این جعبه نباید آسیب دیده و درد ماهای بالا قرار گیرد. از سویی دیگر از وسایل تزئینی بر روی اسپرینکلر استفاده نشود.

–        برای هر کدام از اسپرینکلرهایی که در سیستم به کار رفته است، باید آچار مخصوص تعمیرات وجود داشته باشد و این آچار در جعبه مخصوص نگهداری می شود.

–        توجه داشته باشید اگر در حین تعمیرات، بیش از 20 اسپرینکلر مورد بازسازی و تعمیر قرار گیرد، باید در نهایت تست تاییدیه نصب انجام گیرد.

–        هر بار که تجهیزات آتش نشانی استفاده می شوند، باید کاملا خشک و تمیز شوند تا بتوان از آن ها نگهداری نمود.

کلام آخر:

با توجه به این که ساختمان ها دارای طراحی های متنوع و کارایی مختلفی هستند، مهندسین ما برنامه ریزی معینی برای تعمیر و نگهداری سیستم های اطفا حریق دارند که براساس روش های استاندارد اجرا می شود. با یک تماس با شرکت می توانید از خدمات ما مطلع شده و با خیال آسوده این فرآیند را به متخصصین حرفه ای ما بسپارید.

.

.

لینک منبع خبر

https://hamyargraphics.ir/repair-and-maintenance-of-fire-extinguishing-systems/%d8%b1%d9%be%d9%88%d8%b1%d8%aa%d8%a7%da%98-%d8%a2%da%af%d9%87%db%8c

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.