از گذشته درس بگیریم!

اگر در یکی دو جمله خلاصه کنم ، پرایس اکشن Price Action یک تکنیک تحلیل بازار و معامله است که معامله گر فقط بر نوسانات قیمت متمرکز می شود. از هیچ ابزار ، اندیکاتور و غیره استفاده نمی کند.

همانطور که میدانید ، اندیکاتورها آینده را پیشبینی نمی کنند و فقط حرکات گذشته قیمت را به شکل دیگر به معامله گر نشان میدهند. اندیکاتور فقط وسیله ایست برای کمک به معامله گر ولی در کل و طبق تجربه من ، برای بیشتر معامله گرها ، ضرر آن در گرفتن تصمیمها بیشتر از نفع آن بوده. از سوی دیگر متاسفانه اندیکاتورها وسیله ای شده اند برای کلاهبرداران و شیادان برای سرکیسه کردن معامله گران تازه کار. فروختن سیستم ها و متدهای معامله گری بی مصرف که فقط بدرد فروختن میخورند و نه سود کردن در بازار!

بیشتر بخوانید: کندل خوانی

از گذشته درس بگیریم!

اصلا چرا معامله خود را باید با توجه به نوسانات گذشته قیمت انجام دهیم؟ چرا باید به گذشته نمودار توجه کنیم ، درحالی که مهمترین فاکتور برای ترید تغییرات فعلی قیمت است؟ جواب اینست که ، پرایس اکشن با استفاده از الگوهایی که قیمت در گذشته تشکیل داده است ، می تواند تا حد زیادی به حرکات آینده آن پی ببرد.

شاید به نظر تغییرات نمودار قیمت تصادفی بنظر برسد ولی پرایس اکشن تلاش می کند تا به رابطه آنها پی ببرید. حمایت ها و مقاومت ها ، عطف بالا و پایین بازار ، سویینگ ها و … واژه هاییست که در این روش سروکار خواهید داشت.

در پرایس اکشن ، نمودار کندل استیک ، تنها و مهمترین یاریست که با آن مونوس میشوید. نمودار کندل استیک یا ترجمه فارسی آن نمودار شمعی ژاپنی یکی از مهمترین فاکتورهاییست که در این صفحه به آن بارها پرداخته شده و آموزش داده شده است.

برای شروع در این 7 جلسه از آموزش کندل شناسی ، بیشتر به تعریف و کاربرد الگوهای شمعی ژاپنی تمرکز داریم. لطفا توجه داشته باشید که دانستن اسم کندلها مهم نیست، باید در نمودارها (در تایم فریم بالای 1 ساعته) مدام به دنبال آنها بگردید. و سرنوشت بازار را بعد از تشکیل آنها پیگیری کنید. آنقدر این کار را بکنید تا کاملا به آنها اُخت بگیرید.

بیشتر بخوانید: آموزش بورس از صفر

همه چیز را ساده ببین!

معامله گرانی که با متد پرایس اکشن معامله می کنند ، همه چیز را ساده میگیرند. شما کدام یک از نمودارهای زیر را می پسندید؟ نمودار بالا را که فقط نوسانات قیمت را نشان میدهد یا نمودار پایین را که آنقدر خط و اندیکاتور رنگارنگ روی آن ریخته شده که خود قیمت را بسختی میشود دید؟

پرایس اکشن چیست

همانطور که گفتم این اندیکاتورها برای تازه کارها جذاب است و فقط بدرد فروش به آنها میخورد و ذره ای سود به جیب مبارکتان نمی آورد!

تاریخچه نمودار قیمت

همانطور که در بالا ذکر شد معامله بر اساس پرایس اکشن ، رابطه ی زیادی با گذشته بازار دارد. البته چارت خوانی و تحلیل گذشته قیمت آنقدرها هم کار آسانی نیست. برخلاف تصور خیلی از معامله گران که فکر می کنند با کشیدن دو خط حمایت و مقاومت ، همه چیز را میدانند. معامله گران حرفه ای ، سوالی که مطرح می کنند این نیست که “چه اتفاقی درحال رخ دادن است”. از این هم فراتر میروند ، سوالی اصلیشان همیشه اینست که “چرا این اتفاق در حال رخ دادن است!” خوب مسلما تصمیمات بهتری برای آن خواهند گرفت.

نکات مثبت انجام معامله به سبک پرایس اکشن

  1. این متد در همه بازارها کار می کند ، فارکس ، سهام ، طلا ، نفت ، آتی و … .
  2. به نرم افزار ، ابزار و اندیکاتور خاصی نیاز ندارد و کاملا رایگان و همیشه قابل انجام است.
  3. در تمام نرم افزارهای معاملاتی که بروکرهای فارکس ارائه میدهند قابل اجراست. از جمله : ترید استیشن، نینجا تریدر، متاتریدر و …
  4. در مقایسه با سایر متدهای معاملاتی در سریع ترین حالت ممکن وارد معامله میشوید و تاخیر آنها را ندارد.

نکته منفی پرایس اکشن

  1. برای یادگیری نیاز به صرف زمان و تمرین هست. در واقع از همان روزهای اول میتوانید به معامله بپردازید ولی هرچه بیشتر و بیشتر از آن استفاده کنید ، بینش و تجربه ی شما بالاتر میرود.

هیچ گاه دست از مطالعه و آموختن بیشتر برندارید.

کلام آخر

اگر بخواهیم در چند جمله پرایس اکشن را خلاصه کنیم:

  • کلمه “ساده” بهترین تعریف برای آن است.
  • در عین اینکه ساده ترین متد معامله گریست ، اما دقیق و پایدار است.
  • ساده به این معنا نیست که ابتدایی و پیش پا افتاده است و نیاز به تمرین ندارد.
  • با پرایس اکشن نمی توانید یک شبه میلیاردر شوید ولی معامله گر موفق و سوده ای خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.